Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet

Authors

DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.6391

Abstract

Utdanningssystemene greier ikke å ivareta funksjonshemmedes rettigheter og samfunnets mangfold som sådan. Med et interseksjonelt perspektiv på spesialpedagogikk som fagområde kan kritisk flerpedagogikk representere en alternativ mangfoldsforståelse, et annet syn på utdanningssystemets mål og alternative strukturer for danning enn hva det nåværende nyliberalistiske paradigmet representerer.

English abstract

Should Special Education Be a Separate Field That Replaces General Pedagogy? A New Understanding with Critical Multi-Pedagogy Built By and For Diversity

Education systems fail to safeguard the rights of disabled people and society’s diversity as such. With a focus on an intersectional perspective on special education as a subject area, a further developed subject field such as critical multi-pedagogy, can acquire the understanding of diversity, the educational system’s goals and structures for formation, as an alternative to current neoliberal paradigms and structures.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Published

2024-06-26

How to Cite

Muñoz Llort, S. (2024). Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10(2). https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.6391

Issue

Section

Commentary

Keywords:

special education, critical multi-pedagogy, diversity, intersectionality, education