Det instrumentalistiske mistaket i barnehagen
Sammendrag
Hans Skjervheims klassiske essay «Det instrumentalistiske mistaket» fra 1972 har fått ny aktualitet gjennom de siste femten årenes politiske satsing på pedagogisk forskning. I dette essayet viser jeg hvordan den instrumentelle logikken Skjervheim beskriver, kommer til syne i to barnehageforskningsprosjekter det er satset betydelige ressurser på. Jeg forsøker å få fram hvilke epistemologiske og verdimessige implikasjoner en slik logikk kan ha. Mitt utgangspunkt er at usikkerhet og uforutsigbarhet er et grunnvilkår for pedagogisk arbeid, og at pedagogikkens normative karakter gir etikken forrang framfor hva som har effekt.
English abstract
The Instrumentalist Mistake in ECEC
Hans Skjervheim’s classic essay «Det instrumentalistiske mistaket» from 1972 has been actualized anew through political investments in pedagogical research in the last fifteen years. In this essay I demonstrate how the instrumental logic Skjervheim describes appears in two ECEC research projects with significant public investment. I highlight the implications for epistemology and the value of this logic. My theoretical premise is that uncertainty and unpredictability are foundational conditions for pedagogical practice, and that the normative nature of pedagogy prioritizes of ethics over effect.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
barnehage, barnehageforskning, pedagogikk, etikk, instrumentell praksis
Lisens
Opphavsrett (c) 2024 Solveig Østrem
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.