Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene
Sammendrag
Artikkelen undersøker hva slags forståelse lærerutdannere og lærerstudenter har av estetiske arbeidsformer i undervisningen i lærerutdanningene. Studien er en kvalitativ intervjuundersøkelse blant lærerutdannere og lærerstudenter ved en norsk lærerutdanningsinstitusjon. I lys av danningsteoretisk og didaktisk teori, finner studien at lærerutdannere og lærerstudenters forståelse av estetiske arbeidsformer i undervisningen er kjennetegnet av «frihet» som fravær av tvang og fasit i arbeid med lærestoffet, «fantasi» som bruk av forestillingsevnen slik at kunnskapen blir personlig, og «utfoldelse» som sosialisering inn i et fellesskap gjennom tilbakemeldinger på egen atferd. Til sammen kan informantenes forståelse av de tre aspektene sies å fremheve viktigheten av å utvikle de lærendes autonomi. Artikkelen gir et bidrag til undervisningspraksis i lærerutdanningene, gjennom å gi eksempler på hva estetiske arbeidsformer kan være i en slik sammenheng. Avslutningsvis drøftes funnene opp mot samtidige politiske begrunnelser for bruk av estetiske arbeidsformer i utdanningene.
ABSTRACT
English title: Freedom, Fantasy and Development: A Study of Aesthetic Work Modes in Teacher Education
This article investigates how teacher educators and teacher students interpret aesthetic
teaching-methods in teacher education, and discusses the conditions this forms for teacher
students’ civic education. A qualitative study was conducted among teacher educators and
teacher students in a teacher education-institution in Norway. The study finds that teacher
educators and teacher students interpret aesthetic teaching-methods as the use of drawing,
creative writing, role-play, singing, music, dancing and theatre. These teaching-methods
include three aspects that intercept and which are important when educating for learner
autonomy: freedom, fantasy and expression. The study finds that the aesthetic teaching
methods are challenged when it comes to contributing to the students’ civic education: The
methods contribute to the students’ civic education by being perceived as meaningful and
joyful. On the other hand the methods are accompanied by a sense of discomfort prompted by
expectations of achievements. We challenge future Norwegian educational policy to arrange a
conceptual clarification on the field of aesthetics and teaching and to bring out the aesthetic
dimensions of teaching.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.