Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen

Forfattere

  • Annette Kristoffersen Winje Høgskulen på Vestlandet, Norge
  • Sissel Jeanette Aastvedt Halland Høgskulen på Vestlandet, Norge
  • Randi Elisabeth Nordlie Høgskulen på Vestlandet, Norge
  • Liv Ingrid Fjellanger Høgskulen på Vestlandet, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1865

Sammendrag

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Gjennom aksjonsforskning som forskningsstrategi og reanalyse som metode, har vi brukt studentenes utsagn som utgangspunkt for å se hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen. Våre funn viser at dialogiske drøftinger, fravær av kritisk dialog og en resultatrettet utdanningsdiskurs er fremtredende, og at disse utdanningsdiskursene kan være en utfordring for utdanningsinstitusjonens dannende rolle.

English abstract

The professional conversation as a forming arena in the kindergarten teacher education

This article is based on a qualitative study from a kindergarten teacher education in Norway. It explores the formation discourses that emerge in career dialogues, and asks what significance these discourses have for the career dialogue as a formative arena in the kindergarten teacher education. By using action research as a research strategy and reanalysis as a method, we have used the students’ statements to see which formation discourses emerge in the career dialogue. Our findings show that dialogical discussions, the absence of critical dialogue and a result-oriented educational discourse are prominent, and that these educational discourses can be a challenge for the formative role of the educational institutions.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2020-08-13

Hvordan sitere

Winje, A. K., Aastvedt Halland, S. J., Nordlie, R. E., & Fjellanger, L. I. (2020). Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1865

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Emneord (Nøkkelord):

diskurs, dialog, danning, pedagogisk utdanning