Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen
Sammendrag
Denne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Gjennom aksjonsforskning som forskningsstrategi og reanalyse som metode, har vi brukt studentenes utsagn som utgangspunkt for å se hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen. Våre funn viser at dialogiske drøftinger, fravær av kritisk dialog og en resultatrettet utdanningsdiskurs er fremtredende, og at disse utdanningsdiskursene kan være en utfordring for utdanningsinstitusjonens dannende rolle.
English abstract
The professional conversation as a forming arena in the kindergarten teacher education
This article is based on a qualitative study from a kindergarten teacher education in Norway. It explores the formation discourses that emerge in career dialogues, and asks what significance these discourses have for the career dialogue as a formative arena in the kindergarten teacher education. By using action research as a research strategy and reanalysis as a method, we have used the students’ statements to see which formation discourses emerge in the career dialogue. Our findings show that dialogical discussions, the absence of critical dialogue and a result-oriented educational discourse are prominent, and that these educational discourses can be a challenge for the formative role of the educational institutions.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
diskurs, dialog, danning, pedagogisk utdanning
Lisens
Opphavsrett (c) 2020 Annette Kristoffersen Winje, Sissel Jeanette Aastvedt Halland, Randi Elisabeth Nordlie, Liv Ingrid Fjellanger
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.