«Å lære et håndverk». Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelæreutdanningen

Forfattere

  • Johanna Birkeland Høgskulen på Vestlandet, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v4.1315

Sammendrag

Artikkelen setter fokus på observasjon i barnehagelærerutdanningen (BLU). Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin profesjonskompetanse (jf. Kunnskapsdepartementet, 2012c; Utdanningsdirektoratet, 2017). Studien synliggjør barnehagelærerens samfunnsmandat når det gjelder observasjon og hvilke kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som vektlegges av pedagogikklærerne. Studiens empiriske grunnlag er en dialogkafé (Brown & Isaacs, 2005) med 12 pedagogikklærere ved en utdanningsinstitusjon i Norge. Resultatet avdekker at samfunnsnivåets føringer, som er gitt i rammeplaner for barnehager og barnehagelærerutdanning, og der observasjon for endring og utvikling av pedagogisk praksis vektlegges, er heller fraværende på individnivå sett fra pedagogikklærernes perspektiver. Videre viser studien en manglende tillit til praksisfeltet som arena for barnehagelærerstudentenes læring om observasjon. Studien indikerer også et behov for avklaring av sentrale observasjonsmetoder i en profesjonsutdanning, der observasjon har to formål: 1) læring gjennom observasjon og 2) tilegnelse av kompetanse til å observere.

English abstract

"Learning a Craft": Pedagogy Teachers' Perspectives on Observation in Early Childhood Teacher Education

The focus of this article is observation in the Kindergarten Teacher Education (KTE). Observation is a part of the kindergarten teacher’s education, to ensure the coming in-service kindergarten teacher’s knowledge and skills in observation as part of their professional expertise (The Ministry of Education and Research, 2012c; 2017). The study shows the kindergarten teacher’s societal mandate regarding observation and what kind of knowledge and skills in observation are emphasized by pedagogy teachers. The research material comprises Round table discussions (Brown & Isaacs, 2005) with 12 pedagogy teachers at one KTE institution in Norway. The outcomes reveal that the framework plans for kindergartens and KTE at the societal level highlights observation forchange and development of pedagogical practice, but is rather absent at the individual level in the pedagogy teachers’ perspective. There is also a lack of confidence regarding the kindergarten as a field for students’ learning about observation. The study also indicates a need for clarification of central observation methods in a profession-oriented education, where the purposes of observation are: 1) learning through observation, and 2) acquisition of competence in observing.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2018-12-28

Hvordan sitere

Birkeland, J. (2018). «Å lære et håndverk». Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelæreutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 4. https://doi.org/10.23865/ntpk.v4.1315

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Emneord (Nøkkelord):

Barnehagelærer, observasjonsmetoder, profesjonsrettet, refleksjon, Kindergarten teacher, observation methods, profession-oriented, reflection