"… og det er på veien man utvikler seg som leder". Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen

Forfattere

  • Marianne Olsen Santana Universitetet i Sørøst-Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.2241

Sammendrag

Reviderte Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen tydeliggjør progresjon i arbeidet med ledelse i barnehagelærerutdanningen i større grad enn tidligere. I denne artikkelen undersøker jeg derfor om det er behov for ytterligere kunnskap om ledelse i barnehagelærerutdanningen. Artikkelen presenterer en studie hvor forskningsmaterialet består av 36 tekster skrevet av barnehagelærerstudenter i emnet ledelse, samarbeid og utvikling (LSU) ved en utdanningsinstitusjon i Norge. Teorigrunnlaget for studien er i hovedsak Gert Biestas differensiering mellom tre dimensjoner i utdanning og pedagogikk, subjektivering, sosialisering og kvalifisering, med hovedvekt på subjektivering. Sammen med teori om erfaringsbasert kunnskap danner Biesta sine perspektiv rammen for diskusjonen. Hovedfunnene er sentrert omkring betydningen av erfaringer og usikkerhet knyttet til lederrollen, samt at lederrollen krever et bredt kunnskapsgrunnlag. På bakgrunn av funnene diskuterer jeg om det blir lagt for lite vekt på lederrollen, og om det er for lite praksis i utdanningen til å ivareta behovet for kunnskap om nettopp lederrollen. Implikasjonene i studien er om vektleggingen av lederrollen heller bør handle om å ruste studentene til det å være i rollen som student, med den usikkerheten og eventuelle mangelen på erfaring det innebærer, snarere enn å fylle på med enda mer teoretisk og erfaringsbasert kunnskap i en utdanning som allerede bærer preg av tematrengsel.

English abstract

“… as a leader, you evolve as you go”: Leadership Development in Early Childhood Teacher Education

The revised National Guidelines for Kindergarten Teacher Education express an increased emphasis on progression in relationship to leadership in early childhood teacher education (ECTE). In this article, I focus on whether there is a need for further education in leadership in ECTE. The article presents a study in which the research material consists of 36 texts written by ECTE students in the course Leadership, Collaboration and Development at a Norwegian university. The study mainly builds on Biesta’s differentiation between three dimensions in education and pedagogy: qualification, socialization and subjectification, with a particular focus on subjectification. The main findings point toward the importance of student experiences in the practice field and uncertainty related to the leadership role, which seems to require a broad knowledge base. Based on these findings, I discuss whether there is too little focus on the leadership role and too little field training in the education to meet the need for the specialized knowledge of leadership. The study suggests that leadership skills may be better developed by allowing students to dwell more deeply in the student role, with the uncertainty and possible lack of experience it entails, rather than increasing the theoretical and experience­based knowledge in an education that is already burdened by subject­crowding.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2020-11-06

Hvordan sitere

Santana, M. O. (2020). "… og det er på veien man utvikler seg som leder". Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.2241

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Emneord (Nøkkelord):

høyere utdanning, lederrollen, hermeneutisk analyse, erfaringsbasert kunnskap, subjektivering