Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring

Forfattere

  • Kirsten Jæger Fjetland VID vitenskapelige høyskole, Norge
  • Kristina Areskoug Josefsson Högskolan Väst, Sverige; OsloMet – storbyuniversitetet, Norge; Jönköping University, Sverige
  • Miriam Dubland Vikman VID vitenskapelige høyskole, Norge
  • Anne Katrine Folkman VID vitenskapelige høgskole og Universitetet i Stavanger, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v9.4054

Sammendrag

Med bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var studiens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i en mellomstor norsk kommune utforsket samskapende prosesser for tverrfaglig samarbeid. Studiens mixed-methods-design omfattet nettskjema med kvantitative og kvalitative spørsmål knyttet til samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat gir implikasjoner for videreutvikling av det nasjonale prosjektet Et lag rundt læreren. Resultatene synliggjør bredde i læreres samarbeidsrelasjoner, samt variasjon knyttet til fag- og kontaktlærers rolle og skolers varighet i prosjektet. Studiens resultat viser at økt tilstedeværelse og støtte fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og helsesykepleier i lærers skolehverdag og etablering av skolevise, tverrfaglige lag bidrar til praksisfellesskap med mer relevant støtte til elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat drøftes i lys av systemteoretiske perspektiv. Tverrfaglig samarbeid utforskes som sosial støtte i læreres praksisfellesskap og som samskaping på systemnivå. Konklusjonen peker på utfordringer ved ulik tverrfaglig samarbeidspraksis mellom skoler og læreres meningsforhandlinger av prosjektets kunnskapsgrunnlag, noe som utfordrer ledelse av utviklingsarbeidet i prosjektet.

English abstract

Expanding teachers’ community of practice? Exploring teachers’ experiences of interdisciplinary collaboration in Norway

Based on political and professional guidelines to strengthened interdisciplinary collaboration in schools, the purpose of the study was to explore teachers’ experiences with practices of interdisciplinarity in an ongoing project including all primary and secondary schools in a medium-sized Norwegian municipality. Research methods included online forms with quantitative and qualitative questions related to exploring teachers’ experiences. The results of the study give implications to development in the national project A team around the teacher. The results highlight the multitude of teachers’ collaborative relationships, as well as the variation related to teachers’ role and duration in the project. The results of the study show that increased presence and support from the educational psychological service (PPT) and public health nurses in teachers’ everyday work, as well as the establishment of school-wise, interdisciplinary teams (lag), contribute developing communities of practice with more relevant support for academic and social coping for individual pupils. The results of the study are discussed using systems theories. Interdisciplinary collaboration is explored as social support in the teachers’ community of practice and as co-creation at system level. The conclusion points to challenges linked to different interdisciplinary collaborative practices between schools and teachers’ negotiation of the project’s knowledge base, which challenges the management of the development work in the project.

 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2023-10-02

Hvordan sitere

Fjetland, K. J., Areskoug Josefsson, K., Vikman, M. D., & Folkman, A. K. (2023). Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9. https://doi.org/10.23865/ntpk.v9.4054

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Emneord (Nøkkelord):

lærer, tverrfaglig samarbeid, samskaping, praksisfellesskap