Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?
Sammendrag
I norsk skole er bærekraftig utvikling ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen som ble tatt i bruk fra 2020 og som presenterer dette som en viktig samfunnsutfordring. Denne artikkelen drøfter på et overordnet plan hvordan skolens religions- og livssynsundervisning kan og bør forholde seg til bærekraft som tema, og argumenterer for at fagplanenes kjerneelementer etisk refleksjon og utforskning av eksistensielle spørsmål og svar bør spille en sentral rolle her. Artikkelen utdyper hva det innebærer å arbeide med etiske og eksistensielle perspektiver på bærekraft og trekker veksler på nyere tekster fra pedagogisk filosofi som tar opp spørsmål om antropocen og danning. Dette gir grunnlag for å hevde at religions- og livssynsundervisningen er sentral for realisering av skolens danningsoppdrag.
English abstract
Ethical values and existential inquiry: How can religious- and worldview education approach sustainable development as a cross-curricular theme?
In Norway, sustainable development is one of three interdisciplinary topics in the new curriculum from 2020. This means that sustainability is presented as a key societal challenge and an important issue to address in and across subjects. The present article discusses how sustainability can and should be addressed in education, with particular focus on religious education. It argues, based on the curriculum formulations, that key issues should be ethical reflection and existential questions and develops what this means, drawing on educational philosophy. The relationship between the Anthropocene and Bildung are highly relevant issues in religious education, and this subject has a key role in realising the aims of education.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Nøkkelord:
fagfornyelsen, overordnet del, danning, antropocenLisens
Opphavsrett (c) 2023 Geir Skeie

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.