Medierende betingelser for læring og danning – om bruk og betydning av digitale medier i et bachelorstudium i pedagogikk
Sammendrag
Denne artikkelen presenterer funn og fortolkninger fra et forsknings- og utviklingsprosjekt i et bachelorstudium i pedagogikk. Vi spør hvorvidt ny bruk av digital teknologi ivaretar akademisk danning i samspill med tradisjonelle medier som forelesninger og pensumlitteratur. Danningsorientert didaktikk handler om å støtte studentene i deres arbeid samtidig som de gis frihet til selv å bestemme hva som er deres sluttmål med studiet. Analytisk anvendes en systemsosiologisk optikk for å utforske hvordan danning muliggjøres og vanskeliggjøres gjennom intermediale betingelser som angår forholdet mellom medier og relasjonen til systemer. Med utgangspunkt i fire gruppeintervjuer og en spørreundersøkelse analyserer vi hvordan studentene forholdt seg til ny og gammel teknologi, og drøfter hvordan samspillet mellom medier støttet opp om danningsformålet.
English abstract
Mediating conditions for learning and education – regarding the use and significance of digital media in a bachelor’s program in education
This article presents findings and interpretations from a research and development project in a bachelor’s program in education. We ask to what extent new use of digital technology combined with traditional media, such as lectures and mandatory readings, offers processes of studying and learning beyond what works. A Bildung oriented didactical approach means to support students in their work while they simultaneously are granted freedom to decide upon their ultimate goal for studying. Analytically, we use a systems sociological optic to explore how Bildung is made possible and constrained through inter-mediational conditions that address the relations between media and their connections with systems. Based on four group interviews and a survey, we examine how the students experienced the use of old and new technology and discuss how the combination of media contributed to academic education in terms of Bildung.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
danning, undervisningsteknologi, høyere utdanning, digitale medier, intermedialitet
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Kirsten Sivesind, Elisabeth Hovdhaugen, Bernadette Hörmann
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.