Om å kunne si ‘ånd’ uten å skamrødme. En mulighet
Sammendrag
Lærerens grunnleggende verdisyn er av avgjørende betydning for hans eller hennes pedagogiske praksis. For en musikklærers vedkommende vil verdisynet inkludere et musikksyn. Med utgangspunkt i denne erkjennelsen drøftes i denne artikkelen forskjellen på kunst og underholdning, forholdet mellom kunsten, det hellige og mysteriøse, og musikk som et uttrykk for vilje til form. Refleksjonen knyttes til såpass ulike inspirasjonskilder som Dag Østerberg, Karl Ove Knausgård, Arthur Schopenhauer og Rudolf Steiner.
ABSTRACT
English title: Uttering the Word "Spirit" Without Blushing. A Possibility
A teacher's core values are of critical importance for their pedaogical practice. A music teacher has a certain conception of music, for instance. With this acknowledgement as a point of departure, this article explores the difference between art and entertainment, the relationship between art, the holy and mysterious, and music as an expression of a person's desire to create a sense of cohesion. This article's reflection on these matters can be linked to the philosophies of influential figures such as Dag Østerberg, Karl Ove Knausgård, Arthur Schopenhauer og Rudolf Steiner.
Opphavsrett (c) 2019 Øivind Varkøy

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.