Kan generativ kunstig intelligens opplyse og danne oss?

Forfattere

  • Einar Duenger Bøhn Universitetet i Agder, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.6175

Sammendrag

Kan såkalt generativ kunstig intelligens opplyse og danne oss? I denne artikkelen viser jeg at det er en spenning mellom generativ kunstig intelligens (GKI) og opplysning og dannelse, spesielt i skole og utdanning. I den grad vi blir avhengige av GKI for å produsere tekst, lyd, bilder og så videre – i samme grad motarbeider vi ekte opplysning og dannelse.

English abstract

Can Generative Artificial Intelligence Enlighten and Cultivate us?

Can so-called generative artificial intelligence enlighten and cultivate us? In this article, I show that there is a tension between generative artificial intelligence (GAI) and enlightenment and cultivation, especially in schools and education. To the extent that we become dependent on GAI to produce text, audio, pictures, and so on, to the same extent we inhibit true enlightenment and cultivation.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2024-01-22

Hvordan sitere

Duenger Bøhn, E. (2024). Kan generativ kunstig intelligens opplyse og danne oss?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10(1). https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.6175