Social media insecurities in everyday life among young adults – an ethnography of anonymous Jodel disclosures
Sammendrag
This paper analyses what makes young adults feel insecure when they use social media to socialise and connect with peers.1 In a broader sense, the paper discusses what it means to grow up in a digitalised world with social media at the heart of youth life. The analysis is based on a two-year online ethnography conducted on Jodel, an anonymous location based social media app. The paper focuses on Jodel users’ anonymous disclosures about their social media related insecurities – shedding light on discourses related to social media practices that are often hidden or neglected in interview studies. The analysis finds that it is often the affordances of the platforms or design choices of apps such as Instagram, Snapchat or Tinder that lead to feelings of insecurity or uncertainty in relational maintenance or in the forming of new relationships. Because of the platforms, young adults sometimes find it difficult to know why peers behave like they do online, resulting in unfounded worries and feelings of insecurity.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Kategorier
Nøkkelord:
social media, affordances, everyday life, growing up online, JodelLisens
Opphavsrett (c) 2022 Malene Charlotte Larsen

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.