Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter
Sammendrag
Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en
gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på
en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger. Ved å betrakte gutter som skolens tapere
som et dominerende narrativ belyser jeg premissene for en slik fortelling, konsekvensene den har og
hvilke fortellinger som usynliggjøres eller stilles i skyggen – fortellinger om en skole som ikke evner
å utjevne de sosiale ulikhetene den har et mål om å utjevne.
Opphavsrett (c) 2021 Turid Skarre Aasebø

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.