Construct Validity in Scientific Representation: A Philosophical Tour
Sammendrag
This article presents a philosophical tour encircling the concept construct validity. Encapsulated by two major perspectives, realism and antirealism, we visit key topics within the philosophy of educational science such as representation and reference, truth, explanation and causation. We discuss how realism and antirealism deal with unobservables through the distinction between appearance and reality. We examine the two perspectives’ stance on observational terms (O-terms) and theoretical terms (T-terms), and look at the consequences implied for researchers that reside within the two perspectives. We argue that the understanding of the concept of construct validity is essential for educational researchers and researchers from any scientific discipline. Furthermore, the discussions of construct validity raised here is important beyond the research realm, such as in educational practice and in all everyday inferences people make about theoretical entities. Any researcher and practitioner is free to choose between the -isms, but must be aware that the choice has consequences.
Opphavsrett (c) 2020 Anders Nordahl-Hansen, Tone Kvernbekk

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.