Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen?

Forfattere

DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1646

Sammendrag

Små barns seksualitet blir både faglig og politisk anerkjent som en naturlig og sunn side av deres lek og utvikling. Likevel viser mange studier at foreldre og pedagoger har et komplisert og ambivalent forhold til barns seksuelle atferd og lek. Forebyggingen av og vaktsomhet for tegn på overgrep eller skadelig atferd gjør at aldersnormal atferd blir oppfattet som urovekkende eller patologisk, spesielt når den assosieres til voksen seksualitet. Forankret i barnepsykologen Charlotte Bühlers kritikk av Freuds seksualteori, og med begreper fra Sauerteigs (2012) analyse av Bühler, vil jeg argumentere for at dette er et spørsmål om epistemologisk forståelse, og at problemet delvis er at man tolker barns seksualitet som om den er utløst av, inspirert av eller skapt av impulser fra voksen seksualitet.

English abstract

How can we understand children’s age-normal sexuality in kindergarten?

Children’s sexuality (CS) is both scientifically and politically acknowledged as a healthy and important aspect of their play and development. Still, multiple studies show that the attitudes and beliefs surrounding CS of parents and professionals are complex and ambiguous. The awareness to signs of sexual abuse or pathological sexuality engenders a tendency to interpret age-normal CS as pathological, particularly if the behavior imitates adult acts. On the background of child psychologist Charlotte Bühler’s criticism of Freud’s sexual theories, and borrowing concepts from Sauerteig’s (2012) analysis of Bühler, this article posits that the problem is one of epistemological perspective, i. e., that CS is interpreted as triggered by, inspired by or shaped by impulses from adult sexuality.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2020-01-27

Hvordan sitere

Skundberg, Øystein. (2020). Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1646

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Emneord (Nøkkelord):

barneseksualitet, Freud, epistemologi, barnehage