En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet
Sammendrag
Denne artikkelen drøfter 16 læreres forståelse av begrepene mangfold og flerkulturalitet. Deres perspektiv på mangfold varierer ut fra skolens flerkulturelle profil og skolens arbeid med flerspråklige elever. Informantene i undersøkelsen knytter mangfoldsbegrepet til «vi» og flerkulturalitetsbegrepet til «de». Mangfoldsbegrepet assosieres med inkluderende holdninger, men begrepet forstås som «ufarlig» eller «upresist» og bør tydeliggjøres inntil inkludering er en realitet innenfor hele skolens praksis. Lærere i denne studien hevder at det kan være riktigst å benytte betegnelsen en «flerkulturell skole» fremfor mangfoldsskole inntil begrepsbruken er mer bevisst.
English abstract
A Study of Teachers' Understanding of the Concept of Diversity
This article discusses 16 teachers’ understanding of the concepts diversity and multiculturalism. The teachers’ perspectives on diversity varies and depend on their schools’ multicultural profile and organization of their multicultural practice. The informants associate the concept of diversity to “we” and the concept of multiculturalism to “they”. The concept of diversity is associated with inclusive attitudes, but the term is understood to be “harmless” or “imprecise” and should be clarified until inclusion is a reality throughout the school’s practice. Teachers in this study claim that it may be best to use the concept “multicultural school” rather than diversity school until the use of the term is more conscious.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
mangfold, flerkulturalitet, anerkjennelse, interkulturalitet
Lisens
Opphavsrett (c) 2018 Anne Bonnevie Lund
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.