I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen

Forfattere

  • Morten Stene Steinerhøyskolen i Oslo
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1475

Sammendrag

I denne artikkelen belyser jeg steinerpedagogiske perspektiver på musikk og musikalsk praksis i Steinerskolen i Norge med utgangspunkt i månedsfesten. Sentrale ideer fra Steiners pedagogiske foredragsverk relateres til blant annet relevant musikkpedagogisk og antropologisk forskning. Gjennom å belyse spørsmål knyttet til hva ritualer kan være i en skolesammenheng og hva musikk kan bety i månedsfesten som en form for ritual, drøfter jeg mulige forståelser av månedsfestens og musikkens rolle som et fellesskapsdannende element i Steinerskolen.

English abstract

In the School Community's Tone: On Music and the Monthly Assembly at Waldorf Schools

On the basis of the monthly assembly in the Waldorf School, this article examines the Steiner educational perspectives on music and music educational practice. I relate core ideas from Rudolf Steiner’s lectures on education to relevant music educational and anthropological research literature. By addressing questions of what rituals may entail in school and which role music plays in the monthly assembly as a ritual, I discuss possible interpretations of the monthly assembly and music’s crucial role for community building in the Waldorf School.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2019-09-19

Hvordan sitere

Stene, M. (2019). I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5. https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1475

Utgave

Seksjon

Fokus: Steinerpedagogikk

Emneord (Nøkkelord):

musikk, musikkfag, ritualer, månedsfest i Steinerskolen, music, music education, monthly assembly in the Waldorf School, musicking