Familien og fellesskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner

Forfattere

  • Ane Malene Sæverot Universitetet i Bergen
  • Ove Skarpenes Universitetet i Agder
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v3.574

Sammendrag

I denne artikkelen undersøker vi hvordan norske videregående skoleelever presenterer seg selv. Elevene har tatt med et bilde de synes er viktig til intervjuet og dette dannet utgangspunktet for en refleksjon om hva de opplever er viktig i sitt liv og i samfunnet. Problemstillingen er todelt: Hva rapporterer skoleelever som viktig i sine liv og hvordan skal vi forstå det mønsteret som trer fram? Dataene antyder et kulturelt mønster hvor de unge søker etter kollektiv og grupper de kan knytte seg til heller enn å frigjøre seg fra. Vi spør derfor hvorvidt vi bør utvikle en tenkning om tilknytning snarere enn individualisering.

English abstract

The Importance of Family and Community in Students' Self-Representations

In this study, we have allowed students to take with them an image they think is important and let it function as a basis for a reflection on what they feel is important in their lives and in society. The problem is twofold: What do schoolchildren report as important in their lives and how should we understand the pattern that emerges from these reports? The data suggests a cultural pattern in which the young are searching for something collective, including groups they can relate to rather than be freed from. On this background we ask whether we should develop a thinking about connection rather than individualization.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2017-12-28

Hvordan sitere

Sæverot, A. M., & Skarpenes, O. (2017). Familien og fellesskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 3(1). https://doi.org/10.23865/ntpk.v3.574

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Emneord (Nøkkelord):

Youths, Community, Images, Jacques Rancière