Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet

Forfattere

  • Lars Petter Storm Torjussen Universitetet i Bergen, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.4146

Sammendrag

Den elevsentrerte skolen har fått sitt motstykke i det studentsentrerte universitet. Pedagogikken som fag kjennetegnes av en grunnlagskrise som har bidratt til at det har oppstått et utflytende utdanningssystem med uklare begreper som ikke tar hensyn til de ulike institusjonenes egenart. Med utgangspunkt i Herbart bør pedagogikken derfor foreta en refleksjon over sine grunnbegreper.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2022-12-19

Hvordan sitere

Storm Torjussen, L. P. (2022). Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8. https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.4146

Utgave

Seksjon

Kronikk