Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv
Sammendrag
Denne artikkelen er delvis et svar på Jan Grues (2021) problematisering av grunnlaget for et spesialpedagogiske fagfelt. Han reiser relevant kritikk, men samtidig krever hans problematisering av fagfeltet en større innsikt i bredden innen det spesialpedagogiske feltet. Vi hevder at fagfeltet består av to hovedtradisjoner, og at mange av de problemene som Grue peker på langt på vei blir håndtert innad i feltet. Hans kritikk treffer godt på sentrale deler av de dominerende perspektivene som spesialpedagogikken preges av. Grues kritikk tar imidlertid ikke høyde for mangfoldet innen spesialpedagogikken. Som eksempel på en alternativ spesialpedagogikk blir Vygotskij defektologi (defectology) kort presentert. Dette eksemplet viser hvordan spesialpedagogikken som fagfelt ikke kan reduseres til en ensidig kategorisk forståelsesramme, men tvert imot inneholder nødvendige perspektiver til både å korrigere seg selv og det utdanningssamfunnet fagfeltet er en del av.
English abstract
Should special education be a discipline of it’s own? An insight perspective
This article is partly a response to Jan Grue’s (2021) problematization of the fundament of special education. He raises relevant criticism, but at the same time his problematization of the field requires a greater insight into the field of special education. We claim that the field consists of two main traditions, and that the criticism Grue presents is central for one, the dominant, tradition within this field, but his argument lacks the necessary reflections on the alternative approach in special education. As an example of an alternative special education, Vygotsky’s defectology is briefly presented. This example shows how special education cannot be reduced to a one- sided categorical framework of understanding, but on the contrary, that this academic field contains necessary perspectives to develop essential knowledge for the whole society.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Nøkkelord:
kategorier, vitenskapelig legitimitet, inkludering, Vygotskij, Vygotsky, categories, scientific legitimation, inclusionLisens
Opphavsrett (c) 2022 Stine Vik, Rune Hausstatter

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.