Leder: Barneperspektiv i nordisk pedagogikk, barne- og ungdomsforskning
Sammendrag
I dette nummeret av Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk har vi gleden av å presentere syv artikler. De nærmer seg temaets hovedfokus fra ulike vinkler, så vel empirisk som teoretisk. De har likevel et felles omdreiningspunkt knyttet til det å lytte til barn, barns aktørskap, motstand, medvirkning, ut fra empiriske studier, samt mer teoretiske diskusjoner som kan være viktige bidrag inn i den pågående samtalen om barneperspektiv som begrepsmessig overbygning i forskning om pedagogikk, barn og barndom.
ABSTRACT
English title: The Child's Perspective in Nordic Pedagogy, Child and Youth Research
In this issue of the Nordic Journal of Pedagogy and Critique, we have the pleasure of presenting seven articles that engage with the matter of listening to children, and children's agency, resistance and participation. All articles approach the issue's main focus from different angles, empirically as well as theoretically, and are theoretical discussions that can prove of great value to the current conversation on child perspectives as an overarching theme in research on pedagogy, children and childhood.
Opphavsrett (c) 2019 Maria Øksnes, Vebjørg Tingstad

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.