Kontemplative aktiviteter i skolen i et resonanspædagogisk perspektiv
Sammendrag
Igennem de seneste år har der været en stigende interesse for at anvende kontemplative og mindfulness-
baserede aktiviteter som yoga og meditation til børn i pædagogiske kontekster. Mens fortalerne
for mindfulness-programmer i uddannelsessammenhænge argumenterer for, at meditation kan
være en løsning på stressede institutionshverdage, fremhæver kritikere, at disse anvisninger risikerer
at føre til endnu en styringsteknologisk praksis. Med en ambition om at se ud over denne tvetydighed
er formålet med denne artikel at vise og diskutere, hvordan skolepraksisser, hvor kontemplative
aktiviteter er en integreret del af undervisningen, kan være med til at underbygge elevers relation
til verden. Disse skolepraksisser analyseres med udgangspunkt i den tyske sociolog Hartmut Rosas
relationelle dannelsesmetafor resonans. På baggrund af denne analyse er det artiklens ambition at
vise, hvordan de udvalgte typer af skolepraksisser kan bidrage med vigtig viden til diskussionen om
anvendelsen af mindfulness i uddannelsessammenhænge.
ABSTRACT
English title: Contemplative School Activities in a Resonance Pedagogical Perspective
In recent years there has been an increasing interest in employing contemplative and mindfulness-
based activities like yoga and meditation in educational settings. While the proponents of
mindfulness programs in school settings see activities like meditation as part of the solution for
stressful school lives critics argue that the activities lead to yet another technology to control individuals.
With the ambition to see beyond this ambiguity the aim of this article is to show and discuss
how school practices where contemplative activities are an integrated part of the everyday school
life have the potential to promote relations that open the self to the world. This discussion is embedded
in the metaphorical framework of ‘resonance’ as developed by the German sociologist Hartmut
Rosa. On the basis of this analysis the ambition is to show, how the selected school practices can
contribute with important knowledge to the discussion about the use of mindfulness in educational
settings.
Opphavsrett (c) 2019 Marie Kolmos

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.
Forfattere som bidrar i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk beholder opphavsretten til artikkelen sin, og samtykker i å publisere den under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0. Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.